Beroepschauffeurs zijn vaak dagen (of zelfs weken) van huis en moeten hun verplichte pauzes en nachtrust onderweg, in de cabine, maken. Zij zijn afhankelijk van de parkeermogelijkheden en voorzieningen onderweg. Helaas laten deze nogal eens te wensen over. Ten eerste zijn er veel te weinig parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Gemeenten stellen steeds vaker parkeerverboden in op industrieterreinen, maar langs de wegen is een groot tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Daarbij zijn de voorzieningen langs de autosnelwegen vaak slecht: te weinig ruimte, vies en onverzorgd.
Gevolg is dat vrachtwagens geparkeerd worden op plaatsen waar dat niet mag (en chauffeurs het vaak ook niet willen), zoals op de vluchtstrook en bij op- en afritten van parkeerplaatsen. Dit levert gevaarlijke situaties op, en ook de kans om ’s nachts wakker geklopt te worden door een politie-agent omdat je verkeerd geparkeerd staat. Maar er zijn simpelweg geen andere opties. Men dient zich immers ook aan de verplichte rij- en rusttijden te houden.
Waarom wordt er geen werk van gemaakt dat er overal in het land truckstops worden gecreëerd zoals “Frans op de Bult” of “Nobis Asten”, en waarom worden er geen nette parkeerplaatsen gemaakt voor vrachtwagens op/bij industrieterreinen?
Chauffeurs zijn voor hun werk onderweg, en verdienen fatsoenlijke voorzieningen die passen bij de huidige tijd en behoefte.
Het doel is om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen en dat het op de agenda komt in de tweede kamer, en dat politici gaan inzien hoe ernstig de situatie is. Het is toch van de zotte dat een hardwerkende beroepsgroep zich elke dag zorgen moet maken of ze ‘s avonds een plekje vinden om ‘s nachts fatsoenlijk te kunnen slapen?
Hoe meer handtekeningen, des te beter!
Bij voorbaat dank!