
Verbod schadelijke waarheidsclaims in onderwijs
In het onderwijs, onder meer op reformatorische en islamitische scholen, wordt volhardend en op grote schaal de religieuze waarheidsclaim gebezigd dat een liefdesrelatie uitsluitend is voorbehouden aan een man en een vrouw.
Alles wat daarvan afwijkt, is niet zoals het hoort te zijn.
Feit is dat jonge mensen in de regel door hun ouders/verzorgers naar zo’n school worden gestuurd en daar niet vanuit eigen beweging naartoe gaan. Zij worden dus geconfronteerd met de opvatting van die school, terwijl ze daar zelf niet voor hebben gekozen.
Wat we in de praktijk zien is dat jongeren – en dan met name lhbti+-jongeren – klem komen te zitten door claims van die scholen over liefdesrelaties/ het huwelijk. Ze hebben moeite om tot gezonde ontwikkeling (identiteitsontwikkeling, seksuele ontwikkeling) te komen. Dit is zeer schadelijk. Niet voor niets blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat jongeren uit traditionele gemeenschappen veel vaker aan suïcide denken. De talrijke verhalen over diepe eenzaamheid en zelfafwijzing zijn ronduit schokkend. Wat jonge lhbti+-jongeren doormaken en hebben doorgemaakt op onder meer reformatorische middelbare scholen tart elke verbeelding. Op verzoek kan ondergetekende geanonimiseerd verhalen delen. Deze verhalen hebben veelal te maken met de visie van de scholen op niet-heteroseksualiteit. Wat scholen nu doen om een veilige plek te zijn voor hun leerlingen, is helaas onvoldoende, alle goede bedoelingen ten spijt.
Vrijheid van onderwijs is een groot goed. Zij is niet voor niets grondwettelijk verankerd. Echter, vrijheid schept verantwoordelijkheid. Waar met deze verantwoordelijkheid door scholen niet goed wordt omgegaan, is overheidsingrijpen op z'n plaats.
De gewenste oplossing is het vanuit de overheid verbieden van scholen om nog langer de exclusieve visie uit te dragen dat een liefdesrelatie/ het huwelijk uitsluitend is bedoeld voor een man en een vrouw. Ieder kind, iedere jongere moet in vrijheid geconfronteerd worden met een breed pallet aan visies (dus desgewenst inclusief 'de reformatorische visie' bijvoorbeeld), zodat hij of zij zichzelf daartoe kan leren verhouden. Geen enkele visie moet daarin dus de boventoon krijgen. En met betrekking tot geen enkele visie moet de school dan ook sturend optreden. Zó ontwikkelt een kind. Zo maakt hij/zij/hen eigen keuzes.
Om dit werk- en uitvoerbaar te maken is onze regering aan zet, bijvoorbeeld mede door het inrichten van een meldpunt.
Ondergetekende zet zich ervoor in om in het voorjaar van 2026 deze petitie te overhandigen aan leden van de Tweede Kamer. Worden er 40.000 handtekeningen behaald, dan zal worden ingezet op het starten van een burgerinitiatief. In dat geval is de Tweede Kamer verplicht een debat over het verbod te voeren.
John Lapré
www.johnlapre.nl
Teken Deze Petitie!
John Lapré
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2026-01-11